Από τη θέση του Θεατή: «Αγγελία Θανάτου» του Heiner Müller στο Θέατρο Τζάμια Κρύσταλλα

Παρακολουθήσαμε το Σάββατο 1.11.25 τη θεατρική παράσταση “Αγγελία Θανάτου” του Heiner Müller στο Θέατρο Τζάμια Κρύσταλλα στην περιοχή του Κεραμεικού σε Σκηνοθεσία- Δραματουργία της Ευφροσύνης Μαστρόκαλου.

✍🏻 Γράφει: ο Σκηνοθέτης Σάββας Παρίτσης 📍Επιμέλεια κείμενου: η Φιλόλογος Μαρία Παρίτση

H παράσταση βασίζεται στη συνύπαρξη δύο ηθοποιών Γκαλ Ρομπίσα και Harry Kearton που μιλούν σε δυο γλώσσες
Ελληνικά και Αγγλικά δίνοντας έμφαση σε δύο παράλληλους κόσμους, με παράλληλες θεατρικές δράσεις.
Απολύτως λειτουργική η ζωντανή μουσική-ηχητική κάλυψη από δυο μουσικά όργανα -
Κοντραμπάσο/Μπάσο-
που χειρίζεται ο μουσικός Nίκος Λιάσκος δημιουργώντας την απαραίτητα υποβλητική ατμόσφαιρα στον υπόγειο
χώρο του θεάτρου Τζάμια Κρύσταλλα.

Τέλος οι χαμηλοί φωτισμοί και οι προβολές εικόνων στους τοίχους τονίζουν τη σκοτεινή και δαιδαλώδη διαδρομή ως
τη στιγμή της αυτοκτονίας και των στιγμών που ακολουθούν.

Όπως σημειώνει και η σκηνοθέτης της παράστασης: “ Η προσέγγιση βασίστηκε στην ιδέα της παράλληλης ύπαρξης.
Οι δύο ερμηνευτές λειτουργούν ως δύο διακριτές, αλλά αλληλένδετες παρουσίες. Κατοικούν τον ίδιο χώρο διαφορετικά.
Άλλοτε συνυπάρχουν χωρίς να συναντιούνται, άλλοτε τέμνονται σιωπηλά και άλλοτε ακουμπούν έμμεσα ο ένας τον άλλον

σαν να διαισθάνονται την ύπαρξη του «άλλου» χωρίς να την κατονομάζουν. Οι φωνές, οι σιωπές, τα σώματα, οι κινήσεις,
τα βλέμματα, όλα λειτουργούν ως ίχνη διαλόγου”

Heiner Müller

Ο πολυγραφότατος Χάινερ Μίλερ (1929-1995) αποτελεί μιασημαντική μορφή στο θέατρο της μεταπολεμικής Γερμανίας.
Έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις. Θεατρικός συγγραφέας, ποιητής και φιλόσοφος, συχνά επέλεγε

τα θέματά του από την αρχαία ελληνική γραμματεία "Φιλοκτήτης" , "Ηρακλής 6" ,
"Μήδειας Υλικό", "Τοπίο με Αργοναύτες".
Καθώς και από έργα των Μπρέχτ και Σαίξπηρ"Μάκβεθ" , "Μηχανή Άμλετ" κ.ά.
Το 1959 βραβεύτηκε, μαζί με τη σύζυγό του ποιήτριας Ινγκε Μίλερ(έθεσε τέρμα στη ζωή της το 1966).

Στις επαναλαμβανόμενες απόπειρες αυτοκτονίας της οποίας βασίζεται και το πεζό ρεαλιστικό κείμενοΑγγελία Θανάτου.
Στη συνέχεια, το κείμενο απομακρύνεται από τον ρεαλισμό και μεταπηδά σε έναν εξωλογικό, ονειρικό και φαντασιακό κόσμο.
Η αφήγηση γίνεται αποσπασματική, με αιφνίδιες μετατοπίσεις τόπου και χρόνου, σαν αναλαμπές μνήμης που διακόπτονται και επανέρχονται.

Συντελεστές παράστασης

Μετάφραση: Νίκος Φλέσσας, Ευφροσύνη Μαστρόκαλου, Ιωάννης Σούρης

Σκηνοθεσία-Δραματουργία: Ευφροσύνη Μαστρόκαλου

Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής

Σκηνικά: Δημήτρης Ταμπάκης

Κοστούμια: Μαρία Πανουργιά

Visual Artist: Διονύσης Σιδηροκαστρίτης

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Bοηθός σκηνοθέτη: Ζωή Λιανοστάθη

Τρέιλερ: Γρηγόρης Πανόπουλος

Επικοινωνία: Νατάσα Παππά